本日よりIDG主催のSyndicateカンファレンス2006がスタート。会場はニューヨークのルーズベルト・ホテルだ。
キーノートは「Imagining the possibilities of Syndication」Advance.netのクリエイティブ・ディレクター、Jaff Jarvis氏から始まった。Jarvis氏はテレビ批評をPeople誌やTV Guide誌に寄稿。また、サンフランシスコ・エグザミナーの寄稿者でもある。そして、有名なブログBuzzMachineの主宰者でもある。
写真は、一般の主婦二人による人気ポッドキャストmommycast.comの面々を迎えた三回めのキーノートより
Jarvis氏のキーノートはキーノートというスタイルをとらずに、会場の人々に質問やアイデアを投げさせるというもの。正直いってあまりの早口についていけなかった……。
会場からは、自分のフィードが許諾もなく他人に利用されるのではないか、また、RSSはマーケッターにとって計測できないのでメールのほうがいいのではな いか、という意見が出ていた。これについてRick Klau氏のブログ を参照してみると、そのようなフィードの濫用について、Feedburnerはuncommon usesというフィードの身元がわかるフィードを提供していることを知った。
Uncommon Uses: This is a new concept we're introducing that really begins to leverage the critical mass of feed readers, bots, search engines, news filters, and other common feed sources that we observe. Uncommon Uses identifies and highlights places where your feed content is referenced or clicked that FeedBurner does not recognize as a common feed service. Uncommon uses includes contact with your feed by non-subscribers.
途中、テクノラティのタグはスパムだらけで壊れているのではないか、という意見が出て、直接テクノラティのCEOが聴衆に応答する場面も。
ちなみに、私が書き取ったJarvis氏のプレゼンテーション資料の一部を記載しておく。Jarvis氏が用意してきたトピックは大きく分けて三つだった。一部、私には意味不明だが、どなたか判る方は解説をお願いいたします。
Money and syndication
Metrics on RSS : cookies, views, users
Advertisement on feeds
Wrapper on feeds for advertising, tracking
Open-source ad markeplace for blogs
Paid/closed subscription feeds
Rights and DRM
Media and syndication
Yin & Yang of distribution and aggregation
Media should share and promote content
Feeds as networks : fluid nets of trust
Tagging and reverse syndication(Edgeio)
New uses for P2P
Jon Stewart on CNN v. BitTorrent
BBC 2.0
Technology and syndication
Feeds as information architecture
Flexible RSS : Feeds from birth to death
Recommended RSS : Shared OPML
Two-way RSS : Ray Ozzie & SSE
Multidevice RSS : The refrigerator feed
Bandwidth issues
二つめのキーノートは、日本法人ももつ世界的なPR会社エデルマンの社長兼CEOのリチャード・エデルマン氏だ。業界では数々の輝かしい賞を得ていて、PRマンのなかでは立志伝中の人物だ。
「PRマンは自然発生的に進化すべきだ。PRにとっては偉大な機会がめぐってきている」とエデルマン氏は語る。いくつかの印象的な発言が、すでにブログに アップされていたので、そちらを参照したい。総括すると、エデルマン氏は現在のPRはいまのメディアの進化に適していないものと考えている。
Over-training leads to a lack of credibility, PR people act like robots, that's not natural. PR also has to learn that it's now more words, audio and video is now part of the common culture. Blog readers and youth expect this.
(hyku.comより)
Edelman: our greatest triumphs have been in getting clients to show early beta versions to bloggers well before the product launches. And, in the case of Microsoft, they listened to the feedback about XBox and actually made changes to the product as a result.
http://www.weblogswork.com/?p=530
Press releases will be deconstructed: how companies produce and package their news via the press release will change (but not die).PR will play a critical role in early stage product development: with PR teams increasingly listening to and participating in edge conversations, the richness of this information in aggregate will be invaluable for product development. Also, the concept of co-creation, where "edge conversationalists" are invited in to actively influence and shape new products will be a unique value that PR can bring to bear for both the company and the audiences that care about these products.
PR will have a seat in the c-suite: as the eyes, ears and voice of a company, a bridge really to the conversational edge, executive teams will need to rely (heavily) on the input and counsel of communication leaders when it comes to the strategic direction and important business decisions.
(Media Guerrillaより)
なお、エデルマン氏はインタビューイから「もっとも注目するメディアは?」と尋ねられて、ワシントンポストと答え、また企業ではペプシを挙げていた。 ペプシはMySpaceなどのソーシャル・メディアにも注意を払っていると述べていた。CGM、ブログなどのソーシャル・メディアの声を怖れずに聞き、 ユーザーとの会話をはじめるべきだというのが彼のメッセージだろう。
今回、身内に不幸があったため出席できなくなってしまったマイクロソフトのロバート・スコーブル氏(当初、エデルマン氏の聞き手役だった)の著書 『naked conversations』 と併せて読むと、理解が早いだろう。同書は今回のカンファレンスで配られていた。
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